© Copyright 2011 tot heden - John Damen - Sport Motions - Alle rechten voorbehouden
Sport Motions 2012
Yamaha Classic Racing Team
Sport
Motions
is
niet
alleen
liefhebber
van
hedendaagse
motorsport.
De
liefde
voor
motorsport
dateert
al
vanaf
de
70-er
jaren.
Ik
ben
opgegroeid
met
namen
als
Agostini,
Cecotto,
Read,
Sheene,
Lansivuori,
Roberts,
Korhonen
en
merken
als
Suzuki,
Kawasaki,
Honda
en
natuurlijk
Yamaha.
Dit
alles
lijkt
met
de
hedendaagse
motorsport
vergane
glorie.
Niets
is
minder
waar.
In
2006
bezocht
ik
historische
races
in
Moergestel
en
daar
zag
ik
het
Yamaha
Classic
Racing
Team
(YCRT)
van
Ferry
Brouwer
voor
het
eerst
aan
het
werk.
Sindsdien
is
mijn
interesse
voor
“Classic
events”
gestegen
maar
dat
geldt
ook
voor
vele
anderen.
Dat
blijkt
wel
uit
het
aantal
bezoekers
bij
de
Bikers’
Classics
op
Francorchamps,
het
grootste
en
bekendste
evenement
op
dit
moment.
Steeds
meer
mensen
komen
daar
op
af.
Het
ene
na
het
andere
evenement
wordt
georganiseerd,
misschien
zelfs
té
veel?
Maar
hoe
dan
ook:
zonder
het
YCRT
van
Ferry
Brouwer
is
zo’n
evenement
niet
compleet!
Het
is
fantastisch
voor
toeschouwers
om
dicht
bij
hun
helden
van
vroeger
te
kunnen
komen
zoals
Agostini,
Baker,
Read,
Braun
en
Cecotto.
Om
motoren
te
zien,
horen
en
ruiken.
Ik
heb
het
YCRT
meerdere
malen
gezien
maar:
“Wie
zijn
Ferry
Brouwer
en
zijn
YCRT”?
Voor
Sport
Motions
ga
ik
persoonlijk
bij
Ferry
Brouwer
op
bezoek
om
dat
te
kunnen
beantwoorden.
Ik
wordt
vriendelijk
ontvangen
door
Ferry
in
zijn
thuishaven
waar
ook
de
motoren
van
het
YCRT
onderhouden
worden.
Ook
aanwezig
is
Chris
Groeneweg
die
Ferry
al
sinds
de
60-er
jaren
kent.
In
1968
zegt
Ferry
zijn
baan
bij
Opel
op.
De
belangrijkste
keuze
uit
zijn
leven.
Hij
is
daarna
actief
als
monteur
voor
Yamaha
met
coureurs
als
Saarinen,
Read,
Lansivuori
en
Katayama.
Het
is
niet
verwonderlijk
dat
hij
een
rijke
kennis
en
kunde
heeft
omtrent
het
technisch
onderhouden
van
Yamaha
race
motoren.
Dat
kun
je
niet
alleen
zien
aan
de
motoren
van
het
YCRT
maar
ook
aan
hoe
hij
hier
vol
passie
over
praat.
Ferry
richt
in
1983
Arai
Helmet
Europe
op
en
gaat
het
dan
25
jaar
later
in
2008
wat
rustiger
aan
doen.
Al
voor
de
Centennial
Assen
in
1998
heeft
hij
de
passie
voor
het
restaureren
van
Yamaha
racers
te
pakken.
Dat
geld
echter
niet
alleen
voor
hem.
Er
zijn
meerdere
personen
die
dezelfde
passie
hebben
en
een
belangrijke
rol
spelen
bij
het
YCRT.
Zoals
de
eerder
genoemde
Chris
Groeneweg.
Hij
laat
mij
de
motoren
zien
van
het
YCRT
die
in
de
naastgelegen
opslagruimte
staan.
Hoewel
ik
niet
erg
technisch
aangelegd
ben
verteld
hij
mij
zo
nu
en
dan
wat
over
de
motoren
en
hun
bijzonderheden.
En
hij
weet
dat
op
zo’n
manier
uit
te
leggen
dat
het
toch
begrijpelijk
is.
Als
het
aan
Chris
ligt
haalt
hij
alle
motoren
(meer
dan
20
stuks)
uit
de
hal
naar
buiten
zodat
ik
ze
kan
fotograferen.
Ook
bij
hem
straalt
de
passie
er
vanaf!
Fantastisch
om
te
zien
dat
een
letterlijke
“oude
rot
in
het
vak”
met
zijn
75
jaar
zo
te
werk
gaat
en
er
over
praat.
Ferry
is
dan
ook
erg
blij
en
trots
op
deze
man
dat
hij
deel
uitmaakt
van
het
YCRT.
Op
het
eind
van
de
middag
voegt
ook
Mario
van
Rooijen
zich
toe
aan
het
gezelschap.
Hij
helpt
eerst
alle
motoren
weer
naar
binnen
te
zetten.
Mario
is
ook
al
bijna
20
jaar
bij
het
YCRT
en
volgens
Ferry
heeft
hij
in
al
die
tijd
de
“vaste
woensdag
sleutelavond”
nog
geen
10
keer
gemist.
Mario
doet
van
alles
in
het
team;
onderhoud
en
opbouwen
van
motoren,
spuitwerk
en
waarvan
hij
zoals
hij
zegt
“zeer
zeker
ook
geniet”,
zelf
ook
op
de
motoren
rijdt
tijdens
evenementen.
Even
later
hebben
we
met
zijn
vieren
een
gezamenlijk
eetmoment
en
komen
allerlei
onderwerpen
ter
sprake.
Ferry
heeft
niet
alleen
verstand
van
motoren
maar
ook
van
onderwerpen
uit
het
dagelijks
leven.
Mensen
die
Ferry
niet
kennen
en
hem
maar
een
moment
meemaken
kunnen
wel
eens
té
vlug
over
hem
oordelen.
Als
je
hem
gedurende
langere
tijd
ontmoet
komt
hij
over
als
een
man
met
veel
kennis,
kunde,
passie
en
een
duidelijke
eigen
mening.
Ik
ben
gewaarschuwd
dat
Mario
nog
een
specialiteit
heeft!
Bij
zijn
aanwezigheid
is
er
volgens
Ferry
“maar
1
plek
die
frisser
ruikt:
het
toilet”!
Mario
laat
af
en
toe
horen
en
ruiken
waarom.
Nu
komt
ook
Andre
Deltin
het
terrein
van
het
YCRT
op.
Hij
is
nu
ruim
8
jaar
bij
het
YCRT
en
onderhoud
en
bouwt
motoren
mee
op.
Ik
kijk
in
de
avond
een
aantal
uren
mee
hoe
ze
te
werk
gaan.
Er
wordt
een
muziekje
aangezet
op
de
computer
en
iedereen
gaat
volgens
taakverdeling
aan
het
werk.
Zelfs
Chris
maakt
af
en
toe
wat
kleine
dansende
bewegingen
terwijl
hij
sleutelt:
prachtig!!!!
Deze
groep
mensen
werkt
samen
met
allemaal
hetzelfde
doel.
En
om
dit
te
kunnen
bereiken
is
het
ook
gewoon
mogelijk
om
elkaar
te
corrigeren
tijdens
het
werk
als
er
iets
niet
klopt.
Met
precisie
wordt
een
tank
op
het
frame
passend
afgemeten
en
moet
er
geslepen
en
gelast
worden.
Hoewel
ze
sinds
2008
“fabriekssteun”
van
Yamaha
hebben
wordt
veel
materiaal
zelf
gemaakt.
Niet
alle
onderdelen
zijn
meer
te
verkrijgen.
De
hoeveelheid
werk
en
tijd
die
er
zit
in
het
opbouwen
en
onderhouden
van
de
Yamaha’s
zien
maar
weinig
mensen.
Publiek
krijgt
een
“nostalgisch
gevoel”
van
de
prachtige
machines
tijdens
evenementen.
Dát
men
kan
genieten
is
te
danken
aan
mensen
als
Ferry,
Chris,
Mario
en
Andre.
Zij
stoppen
veel
passie,
kennis
en
tijd
in
het
YCRT
om
publiek
deze
nostalgie
te
kunnen
laten
meemaken.
Ze
zijn
nu
volop
bezig
met
het
opbouwen
van
Yamaha
Superbikes
voor
de
Bikers’
Classics
op
Francorchamps
waaronder
een
originele
R7
van
Haga.
Ik was vandaag in de gelegenheid om deze mensen te ontmoeten en aan het werk te zien. BEDANKT!
* Aan het eind van 2013 is Ferry Brouwer gestopt met het Yamaha Classic Racing Team. Ik wil, en dan spreek ik namens heel veel fans van motor-
sport uit het verleden, Ferry en zijn gehele team en coureurs bedanken voor al het moois dat zij in al die jaren aan ons hebben laten zien!