© Copyright 2011 tot heden - John Damen - Sport Motions - Alle rechten voorbehouden

Sport Motions 2012

Yamaha Classic Racing Team Sport    Motions    is    niet    alleen    liefhebber    van    hedendaagse    motorsport.    De    liefde    voor motorsport   dateert   al   vanaf   de   70-er   jaren.   Ik   ben   opgegroeid   met   namen   als   Agostini, Cecotto,   Read,   Sheene,   Lansivuori,   Roberts,   Korhonen   en   merken   als   Suzuki,   Kawasaki, Honda    en    natuurlijk    Yamaha.    Dit    alles    lijkt    met    de    hedendaagse    motorsport    vergane glorie.   Niets   is   minder   waar.   In   2006   bezocht   ik   historische   races   in   Moergestel   en   daar zag   ik   het   Yamaha   Classic   Racing   Team   (YCRT)   van   Ferry   Brouwer   voor   het   eerst   aan   het werk.   Sindsdien   is   mijn   interesse   voor   “Classic   events”   gestegen   maar   dat   geldt   ook   voor vele    anderen.    Dat    blijkt    wel    uit    het    aantal    bezoekers    bij    de    Bikers’    Classics    op Francorchamps,    het    grootste    en    bekendste    evenement    op    dit    moment.    Steeds    meer mensen    komen    daar    op    af.    Het    ene    na    het    andere    evenement    wordt    georganiseerd, misschien   zelfs   té   veel?   Maar   hoe   dan   ook:   zonder   het   YCRT   van   Ferry   Brouwer   is   zo’n evenement   niet   compleet!   Het   is   fantastisch   voor   toeschouwers   om   dicht   bij   hun   helden van   vroeger   te   kunnen komen   zoals   Agostini, Baker,   Read,   Braun   en Cecotto.   Om   motoren te   zien,   horen   en   ruiken.   Ik   heb   het   YCRT   meerdere   malen   gezien   maar:   “Wie zijn   Ferry   Brouwer   en   zijn   YCRT”?   Voor   Sport   Motions   ga   ik   persoonlijk   bij   Ferry Brouwer    op    bezoek    om    dat    te    kunnen    beantwoorden.    Ik    wordt    vriendelijk ontvangen   door   Ferry   in   zijn   thuishaven   waar   ook   de   motoren   van   het   YCRT onderhouden   worden.   Ook   aanwezig   is   Chris   Groeneweg   die   Ferry   al   sinds   de 60-er   jaren   kent.   In   1968   zegt   Ferry   zijn   baan   bij   Opel   op.   De   belangrijkste   keuze uit   zijn   leven.   Hij   is   daarna   actief   als   monteur   voor   Yamaha   met   coureurs   als Saarinen,   Read,   Lansivuori   en   Katayama.   Het   is   niet   verwonderlijk   dat   hij   een rijke   kennis   en   kunde   heeft   omtrent   het   technisch   onderhouden   van   Yamaha race   motoren.   Dat   kun   je   niet   alleen   zien   aan   de   motoren   van   het   YCRT   maar   ook   aan   hoe   hij   hier   vol   passie   over   praat.   Ferry   richt   in   1983   Arai Helmet   Europe   op   en   gaat   het   dan   25   jaar   later   in   2008   wat   rustiger   aan   doen.   Al   voor   de   Centennial   Assen   in   1998   heeft   hij   de   passie   voor   het restaureren   van   Yamaha   racers   te   pakken.   Dat   geld   echter   niet   alleen   voor   hem.   Er   zijn   meerdere   personen   die   dezelfde   passie   hebben   en   een belangrijke   rol   spelen   bij   het   YCRT.   Zoals   de   eerder   genoemde   Chris   Groeneweg.   Hij   laat   mij   de   motoren   zien   van   het   YCRT   die   in   de   naastgelegen opslagruimte   staan.   Hoewel   ik   niet   erg   technisch   aangelegd   ben   verteld   hij   mij   zo   nu   en   dan   wat   over   de   motoren   en   hun   bijzonderheden.   En   hij weet   dat   op   zo’n   manier   uit   te   leggen   dat   het   toch   begrijpelijk   is. Als   het   aan   Chris   ligt   haalt   hij   alle   motoren   (meer   dan   20   stuks) uit   de   hal   naar   buiten   zodat   ik   ze   kan   fotograferen.   Ook   bij   hem straalt    de    passie    er    vanaf!    Fantastisch    om    te    zien    dat    een letterlijke   “oude   rot   in   het   vak”   met   zijn   75   jaar   zo   te   werk   gaat en   er   over   praat.   Ferry   is   dan   ook   erg   blij   en   trots   op   deze   man dat   hij   deel   uitmaakt   van   het   YCRT.   Op   het   eind   van   de   middag voegt   ook   Mario   van   Rooijen   zich   toe   aan   het   gezelschap.   Hij helpt   eerst   alle   motoren   weer   naar   binnen   te   zetten.   Mario   is ook   al   bijna   20   jaar   bij   het   YCRT   en   volgens   Ferry   heeft   hij   in   al die    tijd    de    “vaste    woensdag    sleutelavond”    nog    geen    10    keer gemist.    Mario    doet    van    alles    in    het    team;    onderhoud    en opbouwen   van   motoren,   spuitwerk   en   waarvan   hij   zoals   hij   zegt “zeer   zeker   ook   geniet”,   zelf   ook   op   de   motoren   rijdt   tijdens evenementen.    Even    later    hebben    we    met    zijn    vieren    een gezamenlijk   eetmoment   en   komen   allerlei   onderwerpen   ter   sprake.   Ferry   heeft   niet   alleen   verstand   van   motoren   maar   ook   van   onderwerpen   uit het   dagelijks   leven.   Mensen   die   Ferry   niet   kennen   en   hem   maar   een   moment   meemaken   kunnen   wel   eens   té   vlug   over   hem   oordelen.   Als   je   hem gedurende   langere   tijd   ontmoet   komt   hij   over   als   een   man   met   veel   kennis,   kunde,   passie   en   een   duidelijke   eigen   mening.   Ik   ben   gewaarschuwd   dat Mario   nog   een   specialiteit   heeft!   Bij   zijn   aanwezigheid   is   er   volgens   Ferry   “maar   1   plek   die   frisser   ruikt:   het   toilet”!   Mario   laat   af   en   toe   horen   en ruiken   waarom.   Nu   komt   ook   Andre   Deltin   het   terrein   van   het   YCRT   op.   Hij   is   nu   ruim   8   jaar   bij   het   YCRT   en   onderhoud   en   bouwt   motoren   mee   op. Ik   kijk   in   de   avond   een   aantal   uren   mee   hoe   ze   te   werk   gaan.   Er   wordt   een muziekje      aangezet      op      de      computer      en      iedereen      gaat      volgens taakverdeling    aan    het    werk.    Zelfs    Chris    maakt    af    en    toe    wat    kleine dansende   bewegingen   terwijl   hij   sleutelt:   prachtig!!!!   Deze   groep   mensen werkt   samen   met   allemaal   hetzelfde   doel.   En   om   dit   te   kunnen   bereiken   is het   ook   gewoon   mogelijk   om   elkaar   te   corrigeren   tijdens   het   werk   als   er iets    niet    klopt.    Met    precisie    wordt    een    tank    op    het    frame    passend afgemeten   en   moet   er   geslepen   en   gelast   worden.   Hoewel   ze   sinds   2008 “fabriekssteun”   van   Yamaha   hebben   wordt   veel   materiaal   zelf   gemaakt. Niet   alle   onderdelen   zijn   meer   te   verkrijgen.   De   hoeveelheid   werk   en   tijd die   er   zit   in   het   opbouwen   en   onderhouden   van   de   Yamaha’s   zien   maar weinig   mensen.   Publiek   krijgt   een   “nostalgisch   gevoel”   van   de   prachtige machines   tijdens   evenementen.   Dát   men   kan   genieten   is   te   danken   aan mensen   als   Ferry,   Chris,   Mario   en   Andre.   Zij   stoppen   veel   passie,   kennis   en   tijd   in   het   YCRT   om   publiek   deze   nostalgie   te   kunnen   laten   meemaken. Ze   zijn   nu   volop   bezig   met   het   opbouwen   van   Yamaha   Superbikes   voor   de   Bikers’   Classics   op   Francorchamps   waaronder   een   originele   R7   van   Haga. Ik was vandaag in de gelegenheid om deze mensen te ontmoeten en aan het werk te zien. BEDANKT! * Aan het eind van 2013 is Ferry Brouwer gestopt met het Yamaha Classic Racing Team. Ik wil, en dan spreek ik namens heel veel fans van motor-    sport uit het verleden, Ferry en zijn gehele team en coureurs bedanken voor al het moois dat zij in al die jaren aan ons hebben laten zien!
Sport Motions